Експерти кажуть, що головна причина зростання частки неякісного бензину в Україні – дозвіл на роботу нелегальних міні-НПЗ.
Через паливну кризу, яка сталася на українських АЗС через повномасштабне вторгнення РФ, значно збільшилася кількість контрафакту. Замість бензину українцям продають “горючу суміш”, яка за кілька років використання здатна вивести автомобіль з ладу.
“Через 2-3 місяці на автомобілях ми не зможемо їздити, якщо будемо використовувати те пальне, яке сьогодні фактично розводять з невідомою речовиною”, – пояснив начальник Головного управління Держспоживслужби в Києві Олег Рубан, пише UBR.
Як заявив директор Інституту споживчих експертиз Юрій Чорнобривець, головна причина зростання частки неякісного бензину в Україні – дозвіл на роботу для нелегальних міні нафтопереробних заводів (НПЗ). Саме вони “в кустарних умовах виробляють спиртове і компонентне паливо”.
“Такі міні-НПЗ заміщають істотну частку нормального палива, за яким виник дефіцит. Іноді продається паливо такої якості, що його навіть бензином назвати не можна, це просто така горюча субстанція. У підсумку зараз отримуємо багато звернень зі скаргами – заправили повний бак і потрапили на досить серйозні гроші”, – зазначив експерт.
Чорнобривець каже, що частка контрафактного палива на ринку велика – як мінімум до 40%. Частіше підробляють бензин, ніж дизельне паливо, приблизно в співвідношенні 70 на 30%.
За його словами, ця оцінка не підкріплена дослідженнями і носить “суб’єктивний” характер. Експерт стверджує, що найгірша ситуація в регіонах і віддалених від обласних центрів населених пунктах, куди якісний бензин з Європи просто не доїжджає.
Убезпечити авто від заправки неякісним пальним можна, користуючись послугами великих мереж АЗС, при цьому уникаючи безіменних автозаправок і невеликих мереж в регіонах – саме вони є основним каналом збуту контрафакту, кажуть експерти.
Але, на тлі дефіциту нелегальний продаж палива на таких же незаконних АЗС активізувався навіть у Києві, зазначає Чорнобривець.
“Я знаю кілька пунктів у Києві, де продають таке паливо – нехай і по 70 гривень за літр, але воно там є постійно”, – пояснив наявність попиту на контрафакт Чорнобривець.
Як повідомляв УНІАН, в Україні в останній тиждень квітня почався дефіцит палива на АЗС. З метою вирішити питання його дефіциту 29 квітня уряд підвищив граничні ціни на бензин і дизельне паливо на 40-43%.
17 травня уряд призупинив цінове регулювання на ринку палива. За оцінками Кабміну, після цього рішення очікувані граничні ціни на дизельне паливо повинні були бути не вище 58 грн за літр, а на бензин – не вище 52 грн за літр.
Пізніше Держспоживслужба почала перевірки АЗС через завищені ціни на пальне.