605 звернень про порушення від громадян із різних областей надійшло на адресу мовного омбудсмена менш ніж за місяць від моменту набуття чинності окремих норм закону “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, йдеться на сайті Уповноваженого.
Як відомо, з 16 січня 2021 року всі надавачі послуг зобов’язані обслуговувати споживачів українською, а також послуговуватися нею, інформуючи клієнтів та відвідувачів про товари.
За інформацією, яку оприлюднив Уповноважений із захисту державної мови, у період із 16 січня по 11 лютого найчастіше зауваження виникали до роботи інтернет-ресурсів, де не було сторінки українською. Щодо цього зареєстровано 281 звернення. У секторі обслуговування відомо про 126 порушень та обмежень прав на використання державної мови.
Як повідомив у коментарі OBOZREVATEL мовний омбудсмен Тарас Кремінь, одне з порушень у сфері обслуговування, на якому він закцентував, сталося на Миколаївщині.
“На нашу адресу надіслав своє звернення командир однієї з військових частин. Він обслуговувався в супермаркеті міста Снігурівка Миколаївської області. На превеликий жаль, на його прохання розмовляти з ним українською, крім усього іншого ще й культурно, йому категорично відмовили. На жаль, я як Уповноважений усвідомлюю, що такі випадки непоодинокі. На прикладі цієї ситуації хочу сказати, що буду займатися ще й питанням правозахисту. Адже порушується не просто мовний закон, а ще й права громадянина. А у цьому випадку бойового офіцера, якого принижували тільки через те, що він вимагав дотримання закону”, – зауважив Кремінь.
Є скарги і щодо використання не державної мови депутатами деяких місцевих рад та щодо можливих порушень у сфері освіти. Найактивніше сповіщали про недотримання мовного закону в столиці України та в Київській області – 276. На решті території держави скарг значно менше.
За підсумками першого місяця, у східних регіонах зафіксовано 7 звернень у Луганській області та 4 – в Донецькій. На півдні активною поки була Миколаївщина – 6 скарг. Серед західних регіонів про порушення повідомили 4 рази в Тернопільській області, а також є по 2 випадки – у Херсонській, Рівненській, Івано-Франківській, Закарпатській, Хмельницькій областях.
“Відповідно до ст. 57 Закону України про мову, якщо на нашу адресу громадяни надсилають звернення про порушення прав у сфері реклами або обслуговування чи повідомляють про проблеми з вивісками, ми формуємо своє звернення і надсилаємо на адресу суб’єкта господарювання. Такому суб’єкту оголошується попередження та вимога усунути порушення протягом 30 днів. Якщо стосовно конкретного суб’єкта впродовж року є два такі випадки, то ми складаємо акт, і я як Уповноважений можу накласти штраф у розмірі від трьохсот до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Але це рішення може бути оскаржено в судовому порядку. Станом на сьогодні жодного штрафу не накладено. Наразі ми надаємо свої рекомендації усно або письмово через засоби комунікації, зокрема і в соцмережах”, – наголосив Уповноважений із захисту державної мови.
Щодо розмірів штрафів, то наразі злісним порушникам доведеться заплатити від 5 100 до 6 800 грн.
Крім того, Тарас Кремінь відзначив, що, з огляду на кількість скарг і звернень за перший місяць, є сподівання на подальшу успішну імплементацію закону.
“Здебільшого мовний закон виконується. Ситуація доволі оптимістична”, – сказав Кремінь.