Перемогою водіїв завершується близько 70% судових історій про стягнення з дорожніх служб компенсації за ДТП через погані дороги. Як боротися з халатністю “шляховиків” і як виграти справу в суді?
41-річна киянка проїжджала село Радулин на Житомирщині, коли колесо автомобіля потрапило у вибоїну і жінка втратила керування. Авто з’їхало у кювет, зіткнулося з деревом та перевернулося.
Водій відбулася забоєм суглоба, проте її матері, яка сиділа поруч, пощастило менше: перелом лівої лопатки, струс головного мозку та розрив правої легені.
Невдовзі суд підтвердив, що аварія трапилась не з вини водія. До адміністративної відповідальності притягнули начальника філії Новоград-Волинської дільниці “Житомирського облавтодору” за те, що “не вжив заходів щодо ліквідації вибоїни, в результаті наявності якої сталася ДТП”.
Постраждала потім подала до суду на балансоутримувача дороги, аби стягнути кошти за завдані матеріальну та моральну шкоди. Їй вдалося відстояти свої вимоги сповна у суді першої інстанції та відстояти частково — в апеляції.
Це не єдиний випадок, коли водії успішно відстоювали свої права в судах після подібних інцидентів на дорогах. Які справи вигравали постраждалі, на яку компенсацію вони можуть розраховувати, як боротися з халатністю “дорожніх” чиновників і що треба робити, щоб виграти справу?
Описаний вище випадок не унікальний. Мовою статистики такий вид ДТП називається “наїздом на перешкоду з подальшим перекиданням” і є класичним прикладом того, як пошкоджене дорожнє полотно може призвести до аварії.
До цієї категорії ДТП відносять аварії через потрапляння у вибоїну, наїзд на пошкоджену кришку люка або на люк без покриття, наїзд на дерево, якщо воно впало на дорогу, зіткнення з обірваною мережею. За останні два роки, за підрахунками патрульних, трапилося 5 038 таких ДТП з постраждалими.
Скільки дорожніх пригод спровоковано дефектами покриття доріг, точно не відомо.
По-перше, нерідко зв’язок між погано залатаними ямами та аварійним зіткненням вдається довести лише за підсумками багаторічного розгляду справи в судах.
По-друге, далеко не всі водії, які влетіли в яму і при цьому загубили колесо та набили ґулю, викликають патрульних, адже цей процес довгий і виснажливий.
ВАЖЛИВО ЗНАТИ
За фактом ДТП викликані працівники патрульної поліції повинні:
У підсумку матеріали потрапляють до суду — причина аварії та відповідальна за неї особа з’ясовується лише в судовому порядку. Після притягнення винуватця до адміністративної або кримінальної відповідальності може йти мова про судовий процес щодо стягнення компенсації з обвинуваченого органу або його керівника.
Компенсацію стягують з балансоутримувача дороги. Це може бути будь-яка організація, до функцій якої належать ремонт та утримання дороги, де трапилася ДТП: облавтодор, комунальне або приватне підприємство.
Огляд судової практики у судах першої, апеляційної та касаційної інстанцій протягом першої третини 2019 року показує, що 70% потерпілих у ДТП через незадовільний стан доріг відсуджують кошти за завдану матеріальну шкоду, а в деяких випадках — і за моральну.
Йдеться про аналіз 58 судових рішень, 48 з яких стосуються позовів про стягнення компенсації за ДТП, та 10 — про притягнення винних до відповідальності.
У 55 випадках суди встановили першопричини аварій. Ними стали вибоїни — 60% справ, пошкоджені кришки люків — 13%, ожеледиця — 13%, падіння дерева або обрив мережі — 9%, відсутність дорожнього знака — 5%.
ВАЖЛИВО ЗНАТИ
Незадовільними вважаються ями, які не відповідають вимогам ДСТУ. Залежно від категорії дороги глибина вибоїн не повинна перевищувати 4 см для доріг 1-3 категорій і груп А, Б — вулиць і доріг населених пунктів, 6 см — для решти категорій і груп. Висота напливів не повинна перевищувати 2 см і 4 см відповідно.
Лише чотири справи про стягнення компенсації з числа розглянутих дійшли до касації та були проаналізовані Верховним Судом. Ці справи у кожному випадку ухвалені на користь потерпілих. Водночас, касація задовольнила їх частково.
Справа за позовом про стягнення 54 тис грн матеріальної і 10 тис грн моральної шкоди завершилася рішенням про відшкодування 18 тис грн та 1 тис грн відповідно. Вимога про компенсацію 259 тис грн матеріальних та 15 тис грн моральних збитків вилилася у рішення про стягнення з винуватців ДТП повної суми матеріальної шкоди та 1 тис грн — моральної.
З початку 2019 року суди не задовольнили повністю лише чотири позови. Вони становлять особливий інтерес, позаяк включають майже повний перелік типових помилок у доведенні таких скарг.
Рішення в частині стягнення моральної шкоди судді ухвалюють, “виходячи із засад розумності, виваженості та справедливості”, тож не дивно, що вони здебільшого не доходять згоди з позивачами.
З 27 справ за позовом про стягнення матеріальної та моральної шкоди комплексно жодна не завершилася задоволенням позовних вимог у повному обсязі. Суди частково задовольнили 23 позови, щоразу або викидаючи з позову частину про стягнення за “моральне страждання”, або суттєво урізаючи затребувану суму.
Вирішуючи питання моральної компенсації, судді шукають поєднання чотирьох умов: підтвердження моральної шкоди, протиправні дії чи бездіяльність, зв’язок між шкодою та протиправною дією, а також вина того, хто заподіяв шкоду.
У судових справах з початку 2019 року на користь позивачів-водіїв спрацьовували такі аргументи щодо завдання моральної шкоди: душевні та фізичні страждання в результаті тривалого оформлення обставин ДТП на сильному морозі,ускладнення життя через ДТП, нераціональне витрачання часу, необхідність залучення значних фізичних, душевних та матеріальних ресурсів, порушення усталеного ритму життя.
Із десяти історій з початку року про притягнення до відповідальності тих, з чиєї вини дорога була незадовільною і стала причиною ДТП, чотири завершились закриттям справи через відсутність складу порушення, а шість — притягненням до адміністративної відповідальності посадовців. Щоправда, дві справи одразу закрили у зв’язку з закінченням строків давності.
Найбільш часті лінії захисту відповідачів — “обмеженість фінансування” та “не є посадовою особою, яка відповідає за утримання доріг”. Обласні Служби автомобільних доріг (САД) перекладають вину на облавтодори, а облавтодори — на САДи. А закінчується це тим, що потім залучають посадовців райавтодорів чи міських автодорів. Останні переважно і стають фактичними відповідачами.
Загалом справи про відшкодування та притягнення до відповідальності винних у ДТП через погані дороги — це справи, які вимагають не надто великого об’єму матеріалів для доведення, але всі вони і кожен окремо вивчаються детально і з особливою пильністю.
Так і виходить, що залишити позивача шансів на виграш у суді може один-єдиний непроставлений поліцейським підпис, а винним у пригоді буде той, якого легше притягнути.
Юлія Костюк, “Наші гроші”
Дефібрилятор він викрав зі станції столичного метрополітену «Університеті». Про це розповіли у поліції. Крадій дочекався прибуття…
“Ділки” закопували небезпечні речовини у землю під виглядом надання послуг з вивезення та утилізації відходів. …
Управління капітального будівництва Білоцерківської міської ради Київської області 4 листопада за результатами тендеру замовило ТОВ…
Рішенням депутатів Білоцерківської міської ради було виділено 3 млн 227, 8 тис грн на будівництво…
Вихованець ДЮСШ "Богатир" ШЕРЕХОРА Дмитро зайняв 🥉місце із загальним результатом 637,5 кг ( присідання -…
З 22 жовтня у Білій Церкві розпочнуть процедуру включення систем опалення житлового фонду Відповідне рішення…