Транспортна система Житомира: тариф у 7 грн, валідація та «картка містянина»

Як Білій Церкві перейняти досвід успішного реформування? 

Житомир – місто з населенням понад 260 тисяч осіб, що ненабагато більше за Білу Церкву. Це одне з перших міст в Україні, де в муніципальному та приватному транспорті запроваджена система валідації та встановлені термінали для безготівкового розрахунку за квитки. Також містяни звикають користуватись «карткою житомиряна», завдяки якій влада компенсує перевізникам плату за пільговий проїзд.

Як Житомир став взірцем для інших міст у транспортній еволюції та який досвід знадобиться Білій Церкві у проведенні ефективної транспортної реформи читайте розлого у нашому матеріалі.

Тариф, хронологія подій

З 1 грудня 2017 року проїзд у маршрутних автобусах Житомира становив 5 грн. Згодом у зв’язку зі зростанням витрат на запасні, витратні та паливо-мастильні матеріали, підвищенням податків та відсутністю компенсацій за перевезення пільгових категорій постала необхідність перед міською владою переглянути тариф. У 2019 році відбулися три громадські слухання стосовно підвищення вартості оплати за проїзд, проте на хвилі популізму рішення так і не було прийнято.

Розуміючи критичність даної ситуації, шість перевізників, які обслуговують міські та приміські маршрути Житомира, змушені були направити меру лист з попередженням про обмеження випуску автобусів, нарікаючи на неспроможність ведення господарської діяльності при тарифі в 5 грн. Відповідне оголошення було розміщене в транспортних засобах. 

З боку влади було негайно запропоновано компроміс: тариф підвищиться у тому випадку, коли в маршрутних автобусах запровадиться система валідації. Перевізники відреагували на дану вимогу й облаштували транспорт автоматизованою системою обліку пасажирів через валідацію.  

З 10 січня 2020 року вартість проїзду на автобусних маршрутах Житомира при умові оплати готівкою становить 7 грн, безготівково чи «карткою житомирянина» – 6 грн.Крім того, в рішенні значиться, що у разі відсутності (несправності) валідатора  проїзд коштує вдвічі менше.

Труднощі перехідного періоду 

Під час перехідного періоду виникали певні труднощі. Зокрема, були проблеми з технічної сторони роботи валідаторів, а також в зчитуванні деяких банківських карток. Пасажири часто не розуміли механізм оплати, а тому іноді просили у водія квиток з валідатора тощо. У перші дні введення нової системи містяни швидко розкупили транспортні картки, чим спровокували на них певний ажіотаж тощо. Згодом всі ці проблеми були вирішені, недоліки усунені, систему швидко адаптували до нових стандартів, також транспортний відділ міста розпочав активно проводити роз’яснювальну інформаційну кампанію серед населення.

Так сьогодні виглядає тариф проїзду в громадському транспорті м. Житомир

3bd656c0-4b7e-4925-bccd-d7f707609eed

На міських автобусних маршрутах:

– при оплаті готівкою в розмірі 7 грн;

– при безготівковій оплаті в розмірі 6 грн;

– у разі відсутності (несправності) в транспортному засобі обладнання автоматизованої системи обліку оплата проїзду в розмірі 3 грн.

На електротранспорті:

– при оплаті готівкою в розмірі 5 грн;

– при безготівковій оплаті в розмірі 4 грн;

– встановити вартість проїзду в електротранспорті у нічний час в розмірі 10 грн для всіх категорій громадян.

Пенсіонери за віком, пенсіонери за вислугу років (при досягненні пенсійного віку) та інваліди ІІІ групи:

на міських автобусних маршрутах:

– при оплаті готівкою в розмірі 3 грн з 10:00 до 16:00 години;

– при оплаті «Карткою Житомирянина» в розмірі 3 грн без обмежень по часу.

на електротранспорті безоплатно.

Учням шкіл та інших загальноосвітніх навчальних закладів на міських автобусних маршрутах та електротранспорті при оплаті готівкою та безготівковій оплаті в розмірі 3 грн.

Всі категорії, які відповідно до закону мають право на пільговий проїзд, залишаються на безкоштовному перевезенні.

Також безоплатно їздитимуть і 7 категорій ветеранів: військової служби, органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, податкової поліції, державної пожежної охорони, ветеранів Державно-кримінальної виконавчої служби України, ветеранів служби цивільного захисту, ветеранів Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації  України. 

Успішний досвід Житомира став би корисним для Білої Церкви

Сьогодні кожен свідомий громадянин чудово розуміє, що якісні послуги коштувати занадто дешево не можуть. У транспортній галузі, як і в будь-якій іншій сфері економіки, спрацьовують елементарні закони економічної збалансованості. Виникає лиш одне питання: чому іншим містам вдається проводити докорінні зміни в  транспортній системі, наприклад, як це у Житомирі, Києві, Вінниці та Рівне, а таким як Біла Церква це поки що не до снаги? При тому, що і в Житомирі і в Білій Церкві транспортна реформа розпочалась в один і той же рік з однаковим баченням розвитку пасажирських перевезень.  

По-перше, варто відзначити наявність політичної волі у міського голови Житомира Василя Сухомлина. Для реалізації транспортної реформи він залучив команду фахівців, яка спільними зусиллями розробила стратегію та чіткий план дій.

У Білій Церкві також у 2017 році розроблялась концепція транспортної реформи, однак згодом активність з її впровадження перейшла у сповільнений стан.   

По-друге, у Житомирі до впровадження валідаторів та терміналів для безготівкового розрахунку міська влада поставилась відповідально та поетапно: спочатку обладнали муніципальний транспорт, а потім з підвищенням вартості проїзду і приватний. Розуміючи, що місто не в змозі відмовитись від послуг приватних перевізників та замінити їх якісною альтернативою, влада та перевізники поєднали зусилля для взаємної співпраці.

У Білій Церкві міська влада ігнорує будь-які ініціативи перевізників з впровадження системи валідації та «картки білоцерківця», виправдовуючись неспроможністю компенсувати пільгові перевезення.

По-третє, Житомирський виконавчий комітет пішов назустріч перевізникам, встановивши економічно обґрунтований тариф, аби вони мали змогу працювати далі та виконувати свої інвестиційні зобов’язання. Натомість влада нав’язала свої умови – встановлення валідаторів.

У цьому ж питанні Біла Церква особлива. Тут деякі політики загальнонаціонального та місцевого рівнів продовжують будувати на питанні тарифу собі успішні піар-компанії. Як результат, один із найбільших перевізників ПП «К-А-Н» вже змушений відмовитись від маршрутів №13, №16, №25. Незабаром «під ніж» можуть потрапити й інші перевізники, яких міська влада свідомо заганяє в економічну кабалу та збитковість.

В очікуванні реформаторських змін

Відхід від старої законсервованої транспортної системи на перехід до впровадження сучасних викликів діджиталізації змушує такі міста як Житомир постійно рухатись вперед і розвиватись.

Від запровадження нових технологій, але при мінімальному піднятті тарифу на 1-2 грн, найбільшу перевагу від цього отримав пасажир. Тепер кожен житомирянин, незалежно від того, чи пільговик, чи учень, чи пенсіонер при чітко встановлених правилах має можливість користуватися своїм законним правом на проїзд.

Наразі в автобусах діє цивілізований підхід – ніхто з пільгових категорій не принижується, не свариться, відсутні будь-які конфлікти між водієм та пасажиром,  школярі легко пересуваються по місту, не переймаючись, що маршрутка може не зупинитись тощо. Водії стали більш щирими та доброзичливими. Міська влада посилила свій вплив у транспортній галузі та має можливість розвивати надалі транспортну інфраструктуру.

Наразі Житомир став взірцем для інших міст України з вдалої реалізації транспортної реформи. Біла Церква має приєднатись до процесу впровадження автоматичної системи обліку пасажирів в громадському транспорті, й першим етапом має стати встановлення валідаторів та запровадження «картки білоцерківця».

Успіх приходить до тих, хто рухається вперед, і великі зміни починаються з малих кроків!

Також про успішну транспортну еволюцію Житомира більш детально можна прочитати на «Економічній правді»:

https://www.epravda.com.ua/projects/cities/2018/10/4/641180/

Підписуйтесь на наш Telegram-канал: Біла Церква – БЕЗ ТАБУ

  •   

Рекомендовано для Вас